سیستم عامل های کانتینری

سیستم عامل های کانتینری

سیستم عامل های کانتینری یا Container OS ها چی هستن و چه مزایایی دارن؟ این روزا که کانتینرها در تمام دنیا مورد توجه ویژه ای قرار گرفتن و میشه گفت جایی وجود نداره که از کانتینرها استفاده نکنن یا در فکر مهاجرت به اونها نباشن! و اما در این میان مراکز داده و سیستم های ابری که علاقه بسیاری به مصرف بهینه زیرساخت دارن با استفاده از کانتینرها به این بهینه سازی مصرف بسیار نزدیک شدن که با ظهور سیستم عامل های کانتینری این امر بیش از پیش بهینه تر شده و همه چیز راحتتر، سریعتر و بهتر به کانتینرها مهاجرت میکنه. سیستم عامل کانتینری دقیقا مثل خاک حاصل خیزی میمونه که کانتینرها بهتر و بهینه تر در اون رشد و نمو پیدا میکنن که در این پست قصد دارم به معرفی و بررسی این سیستم عامل های باحال بپردازم و بیشتر در موردشون براتون بگم.

 

سیستم عامل(OS) های همه کاره:

منظور از سیستم عامل همه کاره سیستم عامل ای است که پس از نصب برای هر منظوری میتونه مورد استفاده قرار بگیره و با وجود امکانات زیاد و ابزارهای متفاوت انجام هر کاری در اون امکان پذیره که این قابلیت خوب یک عیب بزرگ داره و این عیب بزرگ وسیع شدن سطح تهدیدها و حمله به سیستم است، از طرفی هم همه کاره بودن نیاز به مصرف منابع بیشتری داره و اگر شما به همه ی امکانات اون نیاز نداشته باشید قطعا در حال اتلاف پول، انرژی و منابع هستید. برای مثال توزیع های Ubuntu و CentOS در این دسته قرار میگیرن که برای استفاده کانتینرها بهینه سازی نشدند.

 

سیستم عامل های کوچک(Minimal) همه منظوره:

این سیستم عامل ها از نظر حجم بسیار کوچک هستن و منابع کمتری رو مصرف میکنن اما از نظر کارایی و ابزارهای موجود بسیار محدودتر از سیستم عامل های همه کاره بوده و قبل از استفاده از آنها باید اطمینان حاصل کرد که برای نرم افزار شما یا ابزارهایی که نیاز دارید مناسب هستند. سیستم عامل Alpine Linux یکی از سیستم عامل های محبوب و پر مصرف این بخش به شمار می رود.

 

سیستم عامل های کانتینری(Container OS):

این سیستم عامل ها به صورت اختصاصی برای اجرای کانتینرها بهینه سازی شدند و همراه خودشون ابزارهای اجرای کانتینر و ارکستریشن(Orchestration) رو ارایه میکنن. این موجودات باحال طوری طراحی شدن که تعداد بسیار زیادی سرویس و سیستم عامل های بر پایه کانتینر رو هاست(Host) کنن و کاربرد ویژه ای در محیط های all-container یا تمام بر پایه کانتینر دارن. از جمله این سیستم عامل ها میشه به RancherOS و CoreOS اشاره کرد.

 
سیستم عامل آزاد RancherOS:

هر پردازه(Process) در RancherOS در یک محیط ایزوله توسط کانتینرهای داکر(Docker) اجرا می شود. با بهینه سازی های صورت گرفته روی این سیستم عامل، حجم آن بسیار کم و سرعت بوت(Boot) فوق العاده سریع است. سرویس های سیستمی RancherOS با Docker Compose تنظیم و راه اندازی می شود و به راحتی قابل تغییر و دستکاری هستند. استقرار خود سیستم عامل هم با قدرت گرفتن از cloud-init بسیار ساده و سریع شده است. این سیستم عامل برای محیط های all-container مقیاس کوچک تا بزرگ یکی از بهترین گزینه های موجود است.

تجربه مهاجرت به داکر رو حتما مطالعه کنید.

آموزش داکر رایگان رو حتما ببینید.

 
سیستم عامل آزاد CoreOS:

این سیستم عامل فوق خفن برای استقرار کانتینرها در مقیاس کلود مورد استفاده قرار میگیره و برای استفاده در ابرهای خصوصی و عمومی بهینه سازی شده. ابزارهای کلاسترینگ و ارکستریشن به همراه این سیستم عامل ارایه میشه و هسته سیستم عامل و سرویس های لازم تنها در یک فایل اجرایی سبک قرار گرفته و هر چیز دیگری در محیط ایزوله کانتینر به اجرا در میاد. CoreOS یک سیستم عامل برای محیط های all-container در مقیاس بزرگ در حد ابرهای بزرگ عمومی هست و توسط Red Hat توسعه داده میشه. CoreOS از دو موتور Docker و rkt پشتیبانی میکنه.

 

نتیجه گیری و از چی استفاده کنیم؟

خب تو این پست انواع سیستم عامل های موجود رو شناختید و با سیستم عامل های کانتینری آشنا شدید و اما سوال اینجاست که از چه سیستم عاملی در کجا باید استفاده کنیم؟ به طور کلی اگر شما محیطی تمام کانتینری یا all-container دارید، سیستم عامل های معرفی شده مثل RancherOS و CoreOS بهترین انتخاب شما هستند. اما اگر در محیطی قرار دارید که سرویس های شما هم کانتینری هستن و هم غیر کانتینری، سیستم عامل های همه کاره مثل Ubuntu و CentOS گزینه های شما خواهند بود. سیستم عامل های کوچک مثل Alpine Linux هم برای محیط های توسعه سریع و استقرار روی کانتینرها و داکرایز کردن پروژه ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

شما چه سیستم عامل های کانتینری دیگه رو میشناسید؟

بنظرتون چقدر این سیستم عامل ها کاربرد دارن؟

آینده این سیستم عامل ها و امکاناتشون به چه سمتی خواهد رفت؟

نظراتتون رو حتما برام کامنت کنید.

موفق و پیروز باشید.

47

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *