آشنایی با Link Aggregation

Link Aggregation امکانی در شبکه است که می تواند تعدادی درگاه شبکه را با یکدیگر تجمیع نموده و توان و سرعت شبکه را افزایش دهد. همچنین این قابلیت امکان ایجاد افزونگی و تحمل خطا را فراهم می نماید. فرض کنید که سرور شما دارای چند درگاه شبکه است که با استفاده از Link Aggregation می توانید آن ها را در یک گروه تجمیع درگاه(LAG) تعریف نموده و یک درگاه شبکه منطقی ایجاد نمایید که علاوه بر افزایش توان و سرعت شبکه، در صورتی که یکی از خطوط شبکه دچار اختلال شد، ارتباط با شبکه قطع نشود و از طریق دیگر خطوط فیزیکی ارتباط پایدار بماند.

 

 

در سال 1997 موسسه IEEE برای ایجاد سازگاری تجهیزات شبکه و پیاده سازی استاندارد این قابلیت پروتکل LACP یا Link Aggregation Control Protocol را معرفی نمود که در سال 2000 با شماره IEEE 802.3ad به عرصه استاندارد های شبکه وارد و به سرعت توسط شرکت های تولید کننده تجهیزات شبکه مورد استفاده قرار گرفت و از سال 2008 تا به امروز این قابلیت با شماره IEEE 802.1ax ادامه داده می شود. پروتکل LACP این امکان را فراهم نموده که 1 تا 8 درگاه شبکه در یک LAG بتوانند یک درگاه منطقی ایجاد نمایند. همچنین در این پروتکل امکان توزیع بار لحاظ شده است.

 

این قابلیت در سیستم عامل های شبه یونیکس به Bonding معروف است که در هسته لینوکس درایور bonding وظیفه پیاده سازی و مدیریت این قابلیت را به عهده دارد. در این درایور علاوه بر IEEE 802.3ad چندین Mode دیگر پیاده سازی شده است.

0- Round-Robin: تقسیم پاکت های شبکه بین اولین تا آخرین درگاه فعال به صورت ترتیبی، این مد امکان توزیع بار و تحمل خطا را ارایه می نماید و مد پیشفرض سیستم می باشد.

1- Active-Backup: از یک درگاه برای ارتباط استفاده می نماید و زمانی که درگاه اصلی دچار مشکل شود از درگاه پشتیبان استفاده می شود. این حالت برای پیاده سازی تحمل خطا در سطح فیزیکی و دسترس پذیری بحرانی مناسب است.

2- XOR: انتخاب درگاه مورد استفاده بر اساس هش MAC, IP, PORT مبدا و مقصد.

3- Broadcast: انتقال بسته ها از طریق تمامی درگاه های فعال در LAG با امکان تحمل خطا.

4- 802.3ad LACP: ایجاد یک لینک با سرعت و دوبلکس یکسان بین مبدا و مقصد، توزیع بار XOR و شناسایی پشتیبانی LACP، برای ارتباط با سیستم عامل های غیر لینوکسی ارایه شده است.

5- Balance-TLB: برای استفاده از LAG نیازی به پشتیبانی ویژه ای در سطح تجهیزات فیزیکی نیست. ارسال بسته با امکان توزیع بار و دریافت بسته فقط روی یک درگاه صورت می گیرد.

6- Balance-ALB: قابلیت های Balance-TLB و امکان توزیع بار در هنگام دریافت را دارد.

 

موارد استفاده از Link Aggregation:

ستون شبکه(Backbone): به عنوان راه حلی ارزان برای افزایش سرعت قابل استفاده است.

منبع ذخیره سازی مشترک(Shared-storage): برای ایجاد لینکی پر سرعت با قابلیت تحمل خطا و افزایش دسترس پذیری منابع ذخیره سازی مشترک در شبکه هایی که از منبع ذخیره سازی مشترک جهت ارایه خدمات Online/Active مثل VM استفاده می نمایند.

 

 

محدودیت های شناخته شده:

در حالت RR, XOR, Broadcast, 802.3ad امکان ایجاد تحمل خطا در سطح فیزیکی وجود ندارد. برخی از شرکت های تولید کننده تجهیزات شبکه برای رفع این محدودیت قابلیت تبدیل چند سوییچ فیزیکی به یک سوییچ منطقی را با استفاده از SMLT و ارتباط بین سوییچی IST فراهم نموده اند.

نویسنده: سعید بستان دوست

موفق و پیروز باشید.

2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *